2018-12-18, antradienis, 13:38.     Šiandien Joniškyje saulė teka 08:38, leidžiasi 15:50, dienos ilgumas 7:12.

Rinkiminiai triukai: ne visada katinas juodesnis už besišaipantį iš jo

2018-11-22, paskelbė Dienos NAUJIENOS
Rinkiminiai triukai: ne visada katinas juodesnis už besišaipantį iš jo

Viešojoje erdvėje išplito informacija su Joniškio autobusų parko prašymu kitų metų savivaldybės biudžete numatyti lėšas  bendrovės skolai padengti už tiekiamą kurą IĮ „Stiksas“. Rašte nurodoma, kad skola susidarė dėl blogo įmonės finansavimo 2009-2014 metais. Ir ta skola ne tokia jau maža – 214000 eurų. Kadangi šiuo raštu noriai dalinosi kai kurie facebook vartotojai, man kilo mintis pasidomėti, ar visada katinas yra juodas, kokį jį bandome parodyti. 

 

Tiesą sakant, su tuo viešinimu taip skubėta atskleisti ar tai blogą autobusų parko darbą, ar tai Savivaldybės neatsakingumą, kad neatkreiptas dėmesys į datas. O juk lietuvių išmintis sako, neskubėk ir būsi pirmas.  Autobusų parko direktoriaus A. Lataičio rašte aiškiai juodu ant balto parašyta, kad ta skola susidarė 2009-2014 metais. Bandau prisiminti, kas tada valdė rajoną. Iki 2011 metų rinkimų į Savivaldybės tarybą mero postą užėmė R. Gadeikis, o vicemero – R. Misiūnienė. Po jų atėjo dabartinė valdanti dauguma su G. Čepuliu priešakyje. Kokio dydžio Joniškio autobusų parko skola išskėstomis rankomis juos pasitiko? Ogi ne tokia jau ir maža – 2011-12-31 duomenimis, autobusų parko skola buvo 208 609 eur.  O tu juoda palergonija, prikandau lūpą: išeina, kad dabartinė opozicija muša dabartinius valdančius už  iš esmės jų paliktų skolų negrąžinimą. Ir kaip čia neprisiminsi liaudyje skrajojančios blevyzgos „vienas biški, antras biški“ – ir autobusų parkas 2009-2018 metais lieka su 166 208  eurų vertės benkartu, t.y. delspinigių krūva. Kad ta liaudyje skrajojanti blevyzga neliktų vien tik blevyzga, o turėtų tvirtą pagrindą po kojomis, bandau aiškintis toliau. Per 2009-2011 m., esant valdžioje kai kuriems dabartinės opozicijos atstovams, prikapsėjo  71 931 eurų delspinigių. Dabartiniai valdantys per dvigubai ilgesnį laiką dar pridėjo 94277 eurų, nes nesugebėjo padengti pakabintos virš jų galvų skolos.  

 

Nejučia atmintyje atgyja ir pergalingas triumfas, kai po pralaimėtos bylos visai neseniai dalis valdančios daugumos grąžino rajono biudžetui pralaimėtam teismo procesui panaudotas Savivaldybės  lėšas. Žingsnis nors ir neįpareigojantis, bet logiškas – padarei nuostolį, kompensuok iš asmeninės kišenės. Kita vertus, tie nuostoliai nebuvo tokie ženklūs, kaip, pavyzdžiui,  166 208   eurų delspinigiai už pradelstą skolą autobusų parkui. Taigi nieko asmeniško, bet kodėl prieš šiuos delspinigius užmerkiamos akys, kodėl niekas iš savo kišenės jų nesisiūlo padengti? Ir ypač tie, kurie iš esmės šią skolą ir paliko su kapsančiais delspinigiais? Nejau tie nuostoliai  iš kitokio molio nudrėbti? Kaip bežiūrėtum ta facebook paskyrose publikuojama rašto kopija greičiau asocijuojasi su šūviu sau pačiam į koją nei kitam į nugarą. Publikuojamos rašto kopijos autorių vietoje aš jau geriau patylėčiau, nes tokie neapgalvoti priekaištai sakyte sako, kad šventųjų nė vienoje pusėje nėra. Nebent bandoma rinkimų išvakarėse rasti lengvatikių, kurie patikėtų, kad bet kokia nuotrauka su neigiamo turinio prierašu jų skelbėjus daro šventesniais. Asmeniškai aš mažai linkęs tikėti apsišaukėliais šventaisiais. Bet nebūtinai mano balsas turi pasiekti dangų. Todėl sugrįžkime prie Joniškio autobusų parko.

 

Iškart pasakysime, kad Joniškio autobusų parko situacija niekuo neišsiskiria iš bendros autobusų parkų situacijos šalyje. Rajonų ir didžiųjų miestų savivaldybės visur priverstos dengti visuomeninio transporto nuostolius, kurie susidaro ne tiek dėl blogo jų darbo, kiek  dėl nusistovėjusios tvarkos. Iš esmės visi autobusų parkai šalyje daugiau ar mažiau priklauso savivaldybėms. O šios, atsižvelgdamos į socialiai pažeidžiamų sluoksnių interesus, stengiasi susilaikyti nuo bilietų branginimo. Nustatytos bilietų kainos nepadengia kasmet didėjančių autobusų parkų darbo sąnaudų. Joniškio autobusų parko direktorius Algirdas Lataitis sako, kad pastaruoju metu bendrovės sąnaudas 11 proc. didino  kylantis darbo užmokestis, socialinio draudimo išmokos išaugo 12 proc., 2016 m. gruodžio – 2018 m. spalio mėnesiais kuras brango nuo 0,97 iki 1,17 euro už litrą. O kur dar padangų, atsarginių dalių , tepalų, elektros kainų didėjimas.  Bet ir čia ne pabaiga. Didėja amortizaciniai atskaitymai, techninės apžiūros, draudimo, kelių mokesčio įkainiai.  Bendrovė dar turi investuoti į darbuotojų darbo sąlygų gerinimą, keleivių saugumo ir patogumo užtikrinimą. Gerai prisimename bruzdesį dėl naujų autobusų pirkimo. Tuo metu šalies autobusų amžiaus vidurkis siekė 15 metų, o Joniškio autobusų parko – 26 metus. Kokia nauda autobusų parkui iš tų „senukų“, kuriems ir atsarginių dalių reikėjo žymiai daugiau, ir kuro. Beje, bendrovei tik du autobusus padėjo įsigyti Savivaldybė. Likusius 6 autobusus lizingo būdu pati bendrovė pirko. Pasak bendrovės direktoriaus Algirdo Lataičio, naujų autobusų įsigijimas bendrovei naudingas, nes įsigyti autobusai ekonomiškesni, naudoja mažiau kuro, todėl per 2017 metus jo sunaudota 7 tonomis mažiau. Tai leido 10,4 tūkst. eurų sumažinti įsiskolinimą kuro tiekėjui. Užsakomaisiais reisais paslaugų užsakovai galėjo saugiau, greičiau ir patogiau keliauti. Mes čia ir daugiau galėtume pateikti įvairių skaičių, bet apsiribosime pastebėjimu, kad Joniškio autobusų parko turtas, vadovaujant A. Lataičiui, ženkliai išaugo. Taigi kad ir kokius nuostolius kas nors mums po nosimi kaišiotų – neskubėkime juos priimti už tikrą pinigą. Nes tie vadinami nuostoliai iš niekur neatsiranda – jie jau užprogramuoti nusistovėjusios tvarkos. Ir pasirinkimo čia didelio nėra: arba priemiestiniams maršrutams stipriai keliame bilietų kainas, kurios ne tik padengs visas sąnaudas, bet dar ir pelno duos, arba  taikomės prie nedėkingos situacijos ir priemiestinius maršrutus dotuojame iš Savivaldybės mokesčių mokėtojų surinktų lėšų.  Kiekvienas politikas tai žino. Bet reikalui esant ima kai kurie ir praranda atmintį. 

 

– Priemiestiniai maršrutai yra nuostolingi ne tik Joniškio autobusų parkui, bet ir visai Europai. Būtų nesąžininga socialiai pažeidžiamų gyventojų atžvilgiu kelti autobusų bilietų kainas. O būtent tokie keleiviai sudaro priemiestinių maršrutų pagrindą. Tai senjorai, žmonės dėl vienokių ar kitokių priežasčių neišgalintys apsirūpinti nuosavu transportu, vieniši kaimų gyventojai, invalidumo grupę turintys ir panašiai. Joniškio savivaldybė dengia 40 proc. tokių maršrutų sąnaudų. O tarkim Belgijoje ar Vokietijoje dengiama apie 75 proc. Beveik visoje Estijoje priemiestiniai autobusai  nemokami. Taigi naujo dviračio mes čia neišrasime, – sako Joniškio autobusų parko direktorius A. Lataitis.

 

Galima konkurso būdu tuos maršrutus atiduoti privatiems vežėjams, – pagalvoju.  – Gal su ta užduotimi jie susitvarkys geriau. Bet tuoj pat šią mintį atmetu. Joks privatus vežėjas nedirbs darbo, už kurį reikia primokėti. Vadinasi, jis ateis pas Savivaldybės administracijos direktorių ir paprašys leisti pakelti bilietų kainas nuostolingiems maršrutams. O šiam nesutikus, nuostolingus maršrutus ramia sąžine uždarys. Štai ir visa mūsų gyvenimo matematika.

 

Neperseniausiai  skaičiau Panevėžio autobusų parko direktoriaus pastebėjimą, kad autobusų bilietų kainų reguliavimas yra labiau politinis nei ekonominis reikalas. Ko gero šitaip sakydamas jis teisus. Tad politikams  nederėtų iš to dar kartą daryti politikos. Labai jau nesolidžiai atrodo.

 

Pranas Raščius

 

 
 
Contact form

Šios dienos vardadieniai

Apklausa

Ar Jums gera gyventi Joniškio rajone?